Hur gör vi Halland till ett självskrivet besöksmål?

By | Okategoriserade | No Comments

Halland är ett landskap som besitter många av de naturliga förutsättningar som krävs för att bli ett givet besöksmål: havet, stränderna, skogarna och städerna. Och inte minst alla människor och eldsjälar som driver egna verksamheter som lockar många turister. Varför pratar man då inte lika ofta om att lägga semestern i Halland så som man gör med exempelvis Skåne eller Bohuslän? På uppdrag av, och tillsammans med, Region Halland behövde vi hitta ett sätt att sätta Halland på kartan och locka fler besökare till regionen, framförallt från andra länder.

Halland är Coastal Living
Genom workshops med tydliga delmål tog vi fram en varumärkesplattform i nära samarbete med organisationen på Region Halland, turistorganisationerna i varje kommun samt representanter från näringslivet. Samverkan var nyckeln för att skapa en grund alla kan identifiera sig med. Varumärkesplattformen resulterade i positioneringen ”Coastal Living” som sammanfattar och genomsyrar det regionen har att erbjuda och som särskiljer Halland från andra regioner i landet.

visithalland_bild1 Läs mer

Gäsene förpackningsdesign

By | Okategoriserade | No Comments

gasene_vispgradde_ost

Med lång historia av ost och sunt bondförnuft har Gäsene levererat närproducerat från traditionella gårdar sedan 1931. Deras nya tillskott i ost-familjen fick namnet Husbonden. En husbonde hos Gäsene är den stolte mannen som äger och brukar jorden. Han värnar om gården och dess djur och gör det med ett leende på läpparna.

Vi fick i uppdrag att ta fram namnet, copyn och förpackningsdesignen till den nya osten samt lantmjölk och vispgrädde som skulle spegla dåtidens bondeliv. För att visa på premiumkänslan av närproducerad mjölk utformades produkten likt 50-talets förpackning- mjölk i glasflaska. Inte bara särskiljer det Gäsene från mängden utan ger också bevis på deras starka tradition och gedigna produkter. 

Vill du veta mer om hur vi jobbar med förpackningsdesign? 
Hör av dig till vår projektledare, Claes, på 0708 294730 eller claes.brostrom@startcommunication.com

Innovation, datadrivet och crazy eights

By | Okategoriserade | No Comments

BestOfWebbdagarna_2017_1.001

”80% av företagen tror att de levererar enastående värde och en fantastisk kundupplevelse- när det i själva verket bara är 8% av deras kunder som håller med.”

Källa: Bain & Co
 

Varje år hålls Webbdagarna i Göteborg- ett event och mötesplats för alla som arbetar med digitala kanaler och digitala affärer. Det bjuds på inspiration och eventet är en plattform för kunskap, nätverk och nya digitala affärsmöjligheter. Självklart var vi på plats för att hålla oss uppdaterade och ta till oss så mycket kunskap som möjligt. För att dela med oss av våra insikter bjöd vi in till ett välbesökt frukostseminarium där vi berättade om de guldkorn vi tog med oss från årets Webbdagar. Här är några av dem: Läs mer

Nya Setterwalls

By | Okategoriserade | No Comments

Setterwalls är en av Sveriges ledande advokatbyråer inom affärsjuridik. Kunderna uppfattar Setterwalls som en av landets toppbyråer, men undersökningar visar att särskiljningen mellan dessa byråer är otydlig.

Samarbetet med Start tog sin utgångspunkt i ett omfattande varumärkesarbete där hela ledningen var engagerad i framtagandet av den nya varumärkesplattformen. Utifrån denna plattform utvecklade vi Setterwalls kommunikation, i uppdraget låg också brandbook, grafisk manual, digital strategi och lanseringskampanj i sociala medier. Dessutom deltog våra systerbyråer Understandit och Vekst med teknisk produktion av hemsidan samt digital strategi, kanalval och optimering.

Lanseringen av ”nya Setterwalls” gjordes i sept-okt 2017 och responsen har varit mycket positiv, både externt och internt. Vi kommer presentera ett mer ingående case om detta inom kort. Under tiden kan du kika här om du vill se resultatet av nya Setterwalls på deras hemsida.

SW1[1] Läs mer

HJÄLP OSS ATT VINNA SVENSKA DESIGNPRISET!

By | Okategoriserade | No Comments

Nu har omröstningen i Svenska Designpriset 2017 öppnat, Start och Hammarkullekarnevalen är nominerade och vi blir superglada om du vill ge oss en röst:

 

  1. Gå in på http://www.designpriset.se/rostning.php
  2. Scrolla ner till kategori: 6Ab – Bildkommunikation – Illustration och infographic
  3. Lägg din röst på: Hammarkullekarnevalen 2017
  4. Scrolla ner till botten av sidan och välj ”Gå vidare till nästa steg”

Här kan du se hela vårt bidrag: http://www.designpriset.se/admin/media/Svenska_Design_Priset_Start_Hammarkullekarnevalen.pdf

Röstningen stänger på söndag den 17 september.

Start a change!

By | Okategoriserade | No Comments

Förändring och nya sätt att arbeta kring kommunikation och affärsutveckling är något som är högaktuellt för många av våra kunder på START.

Vi arbetar såklart ständigt med att hitta nya vägar, tillsammans med kunder och systerföretag. Ett konkret exempel på hur vi inspireras kring nya arbetssätt är att vi i förra veckan hade nöjet att få en heldag ihop med Thomas Reibke. Thomas är facilitator och inriktad på att coacha team som jobbar med innovation och förändring. Han har hjälpt många välkända företag så som IKEA, Google och Hyper Island – och nu var det vår tur att få med oss lite konkreta verktyg för hur vi kan utveckla Start vidare och samtidigt överföra dessa kunskaper till våra kunder.

Är du sugen på att veta mer om vad vi pratade eller vilka konkreta nya metoder vi använder oss av tveka inte att höra av dig!

Ps. Alla bilder är tagna av vår egen fotograf, Michael.