Fjolårets fulaste succé är tillbaka!

I samband med lanseringen av robotgräsklipparen iMow 2016 genomförde vi tävlingen Sveriges Fulaste Trädgård. Kampanjen fick stort genomslag och är nu tillbaka för att fortsätta driva STIHL/VIKINGS varumärke i önskad riktning.

Ta en bild och vinn en total make-over
Har du en livlös gräsmatta, överväxta rabatter eller odlingar som gett upp? I tävlingen Sveriges Fulaste Trädgård behöver du bara ta en bild eller spela in en film på ditt elände och tagga den med #sverigesfulasteträdgård på Instagram eller ladda upp bidraget på kampanjsajten. Sedan har du chansen att vinna en total make-over med hjälp av ett handplockat team av trädgårdsexperter samt trädgårdsmaskiner från STIHL/VIKING. Testa själv här!

Ett stort engagemang stärker varumärket
Årets upplaga av tävlingen är en uppföljning på förra årets succékampanj som genererade 550 tävlingsbidrag och över 24 000 röster. I år är målet helt och hållet att genom engagemang hos målgruppen fortsätta att stärka varumärket och driva STIHL/VIKINGS expertposition i Sverige.

Aftonbladet gör TV av kampanjen igen
Precis som förra året är Aftonbladet en stark partner i projektet. De hjälper inte bara till med att sprida kampanjen via sina kanaler, utan gör också webb-tv av den. De följer vinnaren och dokumenterar förändringen, samtidigt som de blandar upp med smarta trädgårdstips från experterna. Här kan du se alla avsnitt från fjolårets program.

Kanalstrategin har en central roll
När målet är att engagera blir det om möjligt än viktigare att verka där målgruppen finns och när de är mottagliga. Vår strategi bygger på att skapa en riktigt bra kampanjsajt som fylls med relevant innehåll om tävlingen uppblandat med nyttiga trädgårdstips – och samtidigt lyfta fram fördelarna med STIHL/VIKINGS produktsortiment. Vi driver trafik in till sajten genom riktad annonsering i sociala kanaler som Facebook och Instagram, banners i Google Display Network, kundens egna kanaler samt Aftonbladets alla plattformar. Tillsammans med en PR-strategi som går ut på att bearbeta bloggare, magasin och andra media där målgruppen finns.

sft-med-ogräs

Ett sömlöst samarbete inom More Alliance
Start Communication ingår i den oberoende företagsgruppen More Alliance som verkar inom IT, kommunikation och media. Kampanjen Sveriges Fulaste Trädgård är ett bra exempel på vi fungerar som allra bäst tillsammans. Start är huvudbyrå och står för idé, koncept och innehåll, More PR skapar pr-strategi och bearbetning, More Data löser digital kampanjstrategi med löpande optimering, Understandit har byggt sajterna och HOY har gjort det rörliga materialet.

”För STIHL/VIKING var detta ett helt nytt grepp, där vi prioriterat en rad olika kommunikationsplattformar och en stark mediepartner framför traditionell, köpt reklam. Vi har en stark idé i botten som lämpar sig väl för integrerad kommunikation. Helheten har vi kunnat få genom samarbetet mellan bolagen inom More Alliance, där det finns spetskompetens för alla specifika kanaler.”
– Jari Heiskanen, nordisk marknadschef för STIHL/VIKING.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig och ditt företag att skapa engagemang?
Du är alltid välkommen att höra av dig till vår strategiska projektledare Marie Karlsson. Slå en signal på telefon 0706 46 77 28 eller skicka ett mail till marie.karlsson@startcommunication.com