Hoy + Start + Mat.se

mat.se
Efter en omfattande pitch blev det vår systerbyrå Hoy, tillsammans med oss, som tog hem kommunikationsuppdraget för Mat.se. Det första resultatet av samarbetet går att se på tv, tunnelbana, online och utomhus.

Konkurrensen är hård bland de butiker som säljer mat på nätet. Mat.se sökte därför ett långsiktigt och särskiljande koncept som kunde ge dem en tydligare position på marknaden. Med kompisarna på Hoy i täten sattes det samman ett team som startade arbetet med en kartläggning av marknaden och konkurrenterna.

-Det visade sig att alla kommunicerar sitt erbjudande genom att visa hur man handlar via dator. Men det känns ju inte särskilt modernt. Om man ändå måste sätta sig framför datorn kan man väl lika gärna gå till affären? Hittills var det ingen som hade lyft fram fördelarna med att handla i farten, via mobilen. Och där föddes idén till det koncept som vi presenterade för kunden, säger Hannes Dahl, copywriter i arbetsgruppen.

Strax innan årsskiftet påbörjades inspelningen av ett antal reklamfilmer som visar hur enkelt det är att handla mat i olika vardagssituationer. Men för att addera lite humor får vi också se vilka risker det kan innebära. Utöver reklamfilm, går kampanjen även som trafikreklam och utomhus i Stockholm, Göteborg, Malmö, och Borås.

-Trots att vi gick från uppstart till leverans på väldigt kort tid så blev vi väldigt nöjda med resultatet. En av anledningarna till att processen blev så effektiv är vårt nära samarbete med Hoy, där våra olika kompetenser kompletterar varandra på ett väldigt bra sätt, avslutar Hannes Dahl.