Hur gör vi Halland till ett självskrivet besöksmål?

Halland är ett landskap som besitter många av de naturliga förutsättningar som krävs för att bli ett givet besöksmål: havet, stränderna, skogarna och städerna. Och inte minst alla människor och eldsjälar som driver egna verksamheter som lockar många turister. Varför pratar man då inte lika ofta om att lägga semestern i Halland så som man gör med exempelvis Skåne eller Bohuslän? På uppdrag av, och tillsammans med, Region Halland behövde vi hitta ett sätt att sätta Halland på kartan och locka fler besökare till regionen, framförallt från andra länder.

Halland är Coastal Living
Genom workshops med tydliga delmål tog vi fram en varumärkesplattform i nära samarbete med organisationen på Region Halland, turistorganisationerna i varje kommun samt representanter från näringslivet. Samverkan var nyckeln för att skapa en grund alla kan identifiera sig med. Varumärkesplattformen resulterade i positioneringen ”Coastal Living” som sammanfattar och genomsyrar det regionen har att erbjuda och som särskiljer Halland från andra regioner i landet.

visithalland_bild1

Visithalland.com – navet för besökare
Sajten blev den gemensamma digitala plattformen som driver positionen Coastal Living i form av inspiration, events, tips och möten med lokala eldsjälar.  Allt innehåll ska kännas äkta och trovärdigt, med vinklingar som visar på mångfalden av upplevelser Halland erbjuder besökaren. Innehållet är kort och rappt presenterat för att funka att ta till sig i mobilen. Det är också anpassat för att enkelt kunna delas och spridas i sociala kanaler.

visithalland_bild3

Digital pilotkampanj ger kunskap och insikter
Under hösten 2017 görs en pilotkampanj i syfte att se vilket innehåll som driver mest trafik och hur målgruppen responderar och agerar. Samtidigt har sommaren och hösten 2017 använts till att skapa nytt relevant innehåll och utveckla nya marknadskoncept inför kommande säsong.

visithalland_bild2

Vill du veta mer om hur vi jobbar med destinationsmarknadsföring?
Hör av dig till vår projektledare Marie Karlsson på 0706 467728 eller maila marie.karlsson@startcommunication.com