Innovation, datadrivet och crazy eights

BestOfWebbdagarna_2017_1.001

”80% av företagen tror att de levererar enastående värde och en fantastisk kundupplevelse- när det i själva verket bara är 8% av deras kunder som håller med.”

Källa: Bain & Co
 

Varje år hålls Webbdagarna i Göteborg- ett event och mötesplats för alla som arbetar med digitala kanaler och digitala affärer. Det bjuds på inspiration och eventet är en plattform för kunskap, nätverk och nya digitala affärsmöjligheter. Självklart var vi på plats för att hålla oss uppdaterade och ta till oss så mycket kunskap som möjligt. För att dela med oss av våra insikter bjöd vi in till ett välbesökt frukostseminarium där vi berättade om de guldkorn vi tog med oss från årets Webbdagar. Här är några av dem:

Vi vet sedan länge att det finns fantastiska möjligheter att öka sin affär genom att arbeta datadrivet i kommunikationen och inte minst i affärsutvecklingen. Arbetar vi datadrivet och lyssnar på våra kunder blir vi bättre och bättre med utgångspunkt på det vi redan gör. Men vad händer när konkurrenterna med likadant erbjudande möter kundernas behov på precis samma sätt som du?

Med andra ord är det viktigare än någonsin att särskilja kundupplevelse från konkurrenterna. Länge har vi pratat om vikten och möjligheterna med datadrivet – men hur kan man hitta balansen mellan innovation, datadrivet och företagets existensberättigande? Det som blir allt mer värdeskapande i framtiden är känslor, innovation och nyfikenhet. Saker som aldrig kommer kunna ersättas artificiellt.

Ett effektivt sätt att öka framgången är genom att addera innovativa element i det datadrivna arbetet och vise versa. Det innebär att man måste gräva djupare, sätta data i kontext och grunda beslut på fler värden än bara data. Det emotionella värdet vi tillför våra kunder blir allt viktigare. Ett varumärke är inte längre bara ”vad vi gör” sett till vilket bransch vi tillhör. Ibland behöver man se utanför boxen. Ett exempel ser vi hos dagens matleverantörer som inte bara levererar mat utan sträcker sig så långt att de hjälper människor med deras vardagspussel. Till exempel att returnera e-handelsvaror.

Ett bra sätt att komma igång med sitt nya innovations-arbete kan vara att testa någon av följande metoder. ”Cross-pollinating” där man jobbar kollaborativt och tvärfunktionellt med att hitta nya metoder eller ”Crazy-eights” där man under en timma ska sätta ihop åtta förslag som man sedan försöker jobba vidare på. Det bästa är att ta med en moderator i mötet mellan helt olika funktioner på företaget och som har förmågan att få ut gruppens fulla potential.

Så hur ska man egentligen förhålla sig till en värld som konstant är under förändring? Är du intresserad av att veta mer om vad vi pratade om på frukosten och på vilket sätt vi arbetar med innovation och kommunikation i kombination.  Tveka inte att höra av dig!

Marie Karlsson, Strateg och kundansvarig

Här är några av de dragningar vi inspirerades av:
Per Schlingmann
Lisa Hansson
Charlotte Mattfolk

BestOfWebbdagarna_2017_2.001 BestOfWebbdagarna_2017.001