Bakgrund:

Det snabbt växande gasellföretaget Texla har snabbt gått från att vara en lokal underentreprenör till att bli en spelare för hela den europeiska bilindustrin. Det expansiva textil- och läderlamineringsföretaget producerar idag klädsel för sängar, möbler och fordonsindustrin; bland annat för bilmärken som Volvo, Jaguar och Land Rover.

Uppdraget vi fick var att förflytta Texlas position hos befintliga kunder samt att skapa kännedom kring Texlas erbjudande hos nya kunder; i synnerhet erbjudandet kring läderprocessen. Vi utgick från Texlas varumärkesplattform och fokus på nyttan för kunden under kampanjparollen ”Get involved with Texla”.

Ytterligare ett mål var att bepröva effekten av en – för Texla aldrig tidigare beprövad – digital kampanjstrategi, samt att få viktiga insikter kring vilka kanaler, målgrupper och användarbeteenden som är relevanta för Texla i marknadsföringssyfte framåt.

Lösning:

För att nå ut med Texlas erbjudande lanserade vi en varumärkesfilm som illustrerar hur Texlas tillverkningsprocess av textil- och läderprodukter ser ut, samt en digital kampanjstrategi för att få spridning på filmen. Pilotkampanjen löpte i hela Europa under 8 veckor, och utifrån en segmenterad målgrupp hade kampanjen en uppskattad räckvidd om 45 000 personer för Facebook och LinkedIn tillsammans.

Resultat:

Kampanjen fulländade sitt huvudsakliga syfte i att skapa kännedom kring Texlas erbjudande hos såväl nya som befintliga kunder. Kampanjen bevisade dessutom att ett industriföretag som Texla kan nå ut till sin kundkrets i digitala kanaler, och i förlängningen utvinna nya, värdefulla insikter kring vilka kanaler som var mest effektiva för leadsgenerering och konverteringar.

278189
Visningar av annonserna
2331
Klick till hemsidan
948
Personer som såg hela filmen

”Syftet med kampanjen var att skapa kännedom.
Nu fick vi dessutom fantastiska leads.
Om någon av dessa leads blir kunder är
kampanjen betald flera gånger om.”

Susanne Johansson, CEO Texla:

Marie Karlsson Projektledare

Vill du veta mer om projektet eller prata om vad vi kan göra för ditt företag?
Kontakta vår projektledare Marie Karlsson, på mailen eller telefon 0706 46 77 28.