Brand Strategy
Identity
UX/UI
Digital Strategy
Film Production
Social Media
Since Thomas Kuhn founded his paper mill in 1653, Forsåker has been synonymous with successful paper manufacturing. As times changed and the mill went bankrupt, the City of Mölndal purchased the land to develop a new district on this historic site.
To build a strong place brand, we created a brand platform, PR strategy, and visual identity using templates and graphic elements inspired by the mill's era. The color palette is based on the Colorit paper series, which was once produced at the mill and exported globally.
Nominated for the Swedish Design Award.
Ända sedan bokbindaren Thomas Kuhn grundade sitt pappersbruk intill Mölndalsån 1653 har Forsåker varit synonymt med framgångsrik papperstillverkning. Men tiderna förändras och när bruket gick i konkurs beslutade Mölndals Stad att köpa marken för att skapa en ny stadsdel på denna historiska mark.
För att skapa förutsättningar för ett starkt platsvarumärke tog vi fram en varumärkesplattform, PR-strategi och en grafisk identitet som bygger på schabloner och andra grafiska element från brukstiden. Färgskalan är hämtad från pappersserien Colorit som tillverkades här och exporterades över hela världen.
Nominerad i Svenska Designpriset.
The color palette is based on the Colorit paper series, once produced at the mill and exported globally.
Färgvärlden är inspirerad av en av Sveriges mest välkända kulör serier från Lessebo med obestrukna och träfria papper som färgade floden i där det tillverkades.
Färgvärlden är inspirerad av en av Sveriges mest välkända kulör serier från Lessebo med obestrukna och träfria papper som färgade floden i där det tillverkades.
Proud Member of More Alliance