Bakgrund

Swedese grundades av Jerker och Yngve Ekström i Vaggeryd redan 1945. Bröderna skapade möbler med människan som utgångspunkt och blev snabbt kända för sin förmåga att kombinera tidlös design, naturliga material och ett noggrant hantverk. Men på senare tid har man känt behov av att förtydliga vilka man är och vad man står för.

Lösning

I nära samarbete med vår uppdragsgivare tog vi fram en ny varumärkesplattform för att förtydliga företagets arv och ambitioner. Varumärkeslöftet ”Vänner för livet” vittnar om företagets ständiga stävan att skapa möbler och accessoarer som håller för generationer, såväl design- som kvalitetsmässigt. I samband med varumärkesplattformen uppdaterade vi också den grafiska profilen för att spegla varumärkets värden och personlighet.

Årskatalogen är en av de viktigaste kanalerna för Swedese. 2016 års upplaga hamnade på 164 sidor där produktbilder varvas med reportage och inspiration.

Den nya, responsiva webbplatsen finns två olika lägen beroende på om besökaren är en privatperson eller arkitekt/inredare. Landningssidan utgår från den rörliga toppytan där man kan jobba med aktuella kampanjer eller nyheter.

Resultat

Genom den nya plattformen har Swedese kunnat hålla en tydlig linje i all kommunikation, mot både butiker, arkitekter, inredare och konsumenter. Plattformen rullades både internt och externt i samband med en ny webbplats, årskatalog och annonsering i inredningsmagasin.

Johanna Helmér Wiberg

Vill du veta mer om projektet? Kontakta projektledare Johanna Hellmér Wiberg på mailen eller telefon 0706 65 06 49.