Uppdrag

Hammarkullekarnevalen är Sveriges största karneval och går av stapeln varje år i Göteborg, sista helgen i maj sedan 1974. För sjätte året i rad fick Start Communication uppdraget att ta fram årets affisch tillsammans med inbjudningskort till lokala politiker och Göteborgsprofiler.

Lösning

Istället för att utforma affisch och inbjudningskort själva valde vi att ta hjälp av karnevaltåget, som med färg på fötterna fick dansa över tomma ark. Tio utvalda affischer täcktes av på Röhsska museet där en av affischerna sedan röstades fram via en kampanjsite till årets affisch.

Under två veckor kunde man vara med att rösta fram årets affisch genom att surfa in på karneval14.se

Behind the scenes med Raccoon One

Filmen som visades på Röhsska museet

Kampanjsajten där man kunde rösta på sin favorit

Vinnaren

Resultat

Kampanjen uppmärksammades i traditionella medier, bloggar och på sociala nätverk. Även långt bortom Sveriges gränser.

10
fler besökare kom till Hammarkullekarnevalen
30
av Göteborgarna såg eller deltog i kampanjen
12
liter färg användes
Claes Broström

Vill du veta mer om projektet eller prata om vad vi kan göra för ditt företag?
Kontakta vår projektledare, Claes Broström på mailen eller telefon 0708 29 47 30.