Bakgrund

Sedan 1957 är Estrella svenska pionjärer i snacksbranschen. Men på senare tid hade de tappat marknadsandelar, och när de kom till oss var det för att få hjälp att vinna tillbaka några riktiga snacksälskare: de unga killarna. Många av dessa är också entusiastiska och tävlingsinriktade gamers som lever en stor del av sina liv via mobilen.

Lösning

Istället för att göra vanlig reklam rekommenderade vi Estrella att kliva in i ungdomarnas värld och ge dem något de gillar: Ett grymt mobilspel. Vi visste att den här målgruppen är snabba och skoningslösa domare. För att lyckas måste spelet alltså vara så bra att de gillar det direkt, och fortsätter spela och utmana varandra.

Därför valde vi att samarbeta spelproffsen hos Hello There. Tillsammans skapade vi storyn om den enda goda potatisens kamp mot de onda zombiepotatisarna: Zombie Potatoes. Gratis att ladda ner och riktigt kul att spela.

Samtidigt som spelet lanserades i App Store och Google Play sjösatte vi en kampanj i landets matbutiker: Spela Zombie Potatoes och tävla om spelprylar! Via Facebook kunde man dessutom tävla om biljetter till världens största LAN-party Dreamhack, som Estrella blev sponsor till.

”Känns lite som Pacman och Bomberman, fast mer fritt! Blir riktigt nervigt och läskigt när man överlevt ett tag. Helklart värt att ladda ner!”

Spelbetyg på App Store

”Årets stora spelfest!” på Estrella.se

Via Facebook kunde man tävla om biljetter till världens största LAN-party Dreamhack.

Arbetet bakom spelet

Resultat

Mission accomplished: Över 40.000 nedladdningar, topp 10 i App Store, 500 % ökning av antalet Facebook-fans, och massor av positivt snack i sociala medier. Med Zombie Potatoes har Estrella fått en naturlig plats i ungdomarnas liv.

Och ett drygt år efter spelets lansering är Estrella åter marknadsledare på chips, för första gången på länge.

45000
nedladdningar
500
fler Facebook-fans
10
i App Store
1
Marknadsledare på chips
Claes Broström

Vill du veta mer om projektet eller prata om vad vi kan göra för ditt företag?
Kontakta vår projektledare, Claes Broström på mailen eller telefon 0708 29 47 30.