Succé för kampanjen Smaka på Kattegattleden 25-26 maj

Målet att väcka stort intresse och få fler att upptäcka Kattegattleden som går genom Halland (och delar av Skåne) nåddes med råge. Inte mindre än över 1000 personer förköpte biljetter till någon av de 10-tal rundturer som valt att delta i eventet. Intresset väcktes genom att kombinera möjligheten att smaka på närproducerat, samtidigt som man fick möjlighet att cykla en ”lagom” sträcka på norra Europas bästa cykelled som totalt är ca 39 mil lång.

thumb_smaka2

Även antalet entreprenörer från de olika kommunerna som deltog i kampanjen översteg allas förväntningar, vilket resulterade att flera sålde slut de cykelpaket-biljetter man var tvungen att förköpa. Varför förköp? Jo, för att arrangörerna skulle ha bästa förutsättningar att ge en bra upplevelse när gästen väl var på plats.

thumb_smaka_paket

Resultatet för kampanjen som löpte lite mer än en månad i Facebook, Instagram blev över 1,5 miljoner visningar, 11 600 klick och 3 100 personer som anmält sitt intresse. Av dessa köpte över 1000 cykelglada och matsugna personer biljetter till de olika rundturerna.

thumb_smaka_3

Störst intresse och respons visade målgruppen matintresserade, sk ”foodies” och av de besökare som gick in på hemsidan så stannade en stor del kvar på sidan över 3 min. En oerhört positiv siffra som visar på stort intresse.

thumb_smaka_1000

Kampanjsidan gav också en bra konverteringsfrekvens, dvs att andelen personer som går vidare till bokning av biljetter. I genomsnitt över 12% av de som var inne bokade ett paket! Även engagemanget på annonserna var stort, med många kommentarer och interaktioner i både FB och Instagram, speciellt på annonserna med video/bildspel.

thumb_smaka_jimmyagneta

-Årets satsning gör oss verkligen peppade att gå vidare och satsa mer på den här typen av kombinationer i samverkan, säger Jimmy Sandberg och Agneta Kristiansson på Region Halland. Alla medverkande, såväl arrangörer som gäster, var supernöjda överlag och vi hoppas på att kunna bygga på med mer rundturer och cykelpaket i nästa steg.