Vi är så glada över att Niclas är här. Senast arbetade han på Volvo Lastvagnar med global marknadskommunikation och varumärkesbyggande. Nu börjar han som kundansvarig strateg hos oss.

Niclas har varit drivande i att styra Volvo Trucks mot en mer affärsinriktad kommunikation där människan snarare än tekniken står i centrum. Med sin strategiska kompetens kommer han att bidra till att lyfta Starts erbjudanden för kunder som vill göra en förflyttning mot mer modern kommunikation, säger Johanna Hellmér Wiberg, VD.

Start har på bara några år gått från traditionell reklambyrå till att bli en kommunikationsbyrå med stort fokus på kunder som är redo att skapa en förändring kring det egna varumärket. Byrån ingår i More Alliance – Göteborgs största byråallians, med kompetenser inom varumärkesbyggande kommunikation, digitala kampanjer, PR, content, film och event. Valet att rekrytera Niclas är ett steg i att ytterligare vässa byråns erbjudande inom strategisk och digital kommunikation.

 

-Efter 11 år ville jag tillbaka till byråsidan och känna entreprenörsandan. Jag har lärt mig otroligt mycket på Volvo Trucks, inte minst att tänka kundresa, göra tydliga briefer och hur man säljer och skapar utrymme för modiga och kreativa uppdrag inåt i organisationen. Kommunikationsbranschen är i kraftig förändring och nu ska det bli inspirerande att utbyta erfarenheter med kunniga och roliga människor på Start Communication & More Alliance, säger Niclas Hermansson.

Niclas kommer senast från Volvo Trucks, där han arbetat mot en integrerad kommunikation istället för att traditionellt arbeta med kanaler i silos. Han introducerade även företagets satsning inom sociala medier och viral marknadsföring, och var med i teamet som etablerade konceptet ”Live Test Series”, där bland annat filmen ”The Epic Split” med Van Damme ingick.

Vår bransch förändras ständigt. Gränsen mellan marknadsföring och sälj suddas ut. Kunden vill på egen hand göra research, interagera och köpa under dygnets alla timmar. Modern marknadsföring och varumärkesbyggande handlar om att skapa bättre affärer på riktigt. Sedan blir personligheter viktigare och företagen måste lyfta fram experter och personer som har egna tankar och åsikter. I en alltmer föränderlig värld där företagen ska vara trovärdiga, måste de även ta ställning i allt högre grad, menar Niclas.

Den 10 september började Niclas sin nya tjänst som kundansvarig strateg, hos oss på Start.

För mig är det viktigt att kombinera strategi och kreativitet, vilket Start Communication har haft som grund ända sedan byrån startades. Jag har alltid arbetat med en marknadsmix som hela tiden förändras. Det ska bli mycket inspirerande att testa det tänket inom More Alliance, som jag ser som ett kreativt talanghus med många olika discipliner där vi lär av varandra och erbjuder kommunikation som bäst bygger kundens affärer och varumärke, avslutar Niclas.

Utöver Volvo Trucks har Niclas arbetat med strategi och kundansvar på byråerna Storåkers McCann, Ogilvy och Adera. Flera av hans uppdrag har varit av internationell karaktär och han har därför bott och arbetat utomlands i många år. Han började sin karriär som reporter på TV4. Niclas har även erfarenhet från arbete med startups och har drivit eget företag inom PR, journalistik och digital marknadsföring.

Niclas kommer att arbeta med både nya och befintliga kunder.

Återigen, välkommen till oss på Start