Brand Strategy
Brand Architecture
Identity
Change Management
A lot has changed since the Paulsson brothers founded Peab in Förslöv in 1959. It has grown into Sweden's largest construction company, with over 14,000 employees and some of the country's most iconic buildings. Despite this success, the company culture still focuses on continuous progress, always striving for better solutions for the company and its customers alike.
While many things have changed internally, the biggest transformations have occurred in the housing construction industry. To meet future challenges, Peab needed to review its operations and find new ways to build more efficiently, improve quality, and increase customer satisfaction.
Together with the client, we mapped out the different business areas (Peab Housing Development and Peab Construction) to identify key points of collaboration and the process from design to move-in. We defined several key pillars that each project is based on. By outlining each step, clarifying responsibilities, and establishing measurable checkpoints, we ensure consistency in project processes to guarantee quality and minimize local variations.
Tillsammans med kunden gjorde vi en kartläggning av respektive affärsområde (Peab Bostadsutveckling och Peab Bygg) för att identifiera beröringspunkter, samarbetsformer och processen från ritbordet till inflyttning. Härifrån definierade vi ett antal huvudsakliga grundstenar som varje projekt vilar på. Genom att beskriva respektive steg, sätta tydliga ansvarsområden och mätpunkter, säkerställer vi att varje byggprojekt går till på samma sätt för att garantera rätt kvalitet och minimera risken för lokala avvikelser.
Tillsammans med kunden gjorde vi en kartläggning av respektive affärsområde (Peab Bostadsutveckling och Peab Bygg) för att identifiera beröringspunkter, samarbetsformer och processen från ritbordet till inflyttning. Härifrån definierade vi ett antal huvudsakliga grundstenar som varje projekt vilar på. Genom att beskriva respektive steg, sätta tydliga ansvarsområden och mätpunkter, säkerställer vi att varje byggprojekt går till på samma sätt för att garantera rätt kvalitet och minimera risken för lokala avvikelser.
The first step in implementing the Housing Concept was creating a magazine that fully describes the concept. This magazine is distributed to all employees in the relevant areas. The content is then shared throughout the year through channels such as intranet articles, posters at work sites, and a digital tool for regional managers and others working to align the organization. Over time, we will add more assets, and some parts may also be used in external communications to highlight the benefits, such as increased customer satisfaction and improved profitability.
Som ett första steg för att implementera Bostadskonceptet tog vi fram ett magasin som beskriver konceptet i sin helhet och som delas ut till samtliga medarbetare inom nämnda affärsområden. Innehållet portionerar vi sedan ut över året i relevanta kanaler, exempelvis som artiklar på intranätet, genom affischer på arbetsplatserna och som ett digitalt presentationsstöd till regionchefer och andra som arbetar för att skapa samsyn i organisationen. På sikt kompletterar vi med fler enheter, och vissa delar kan även komma att användas i extern kommunikation för att påvisa vilka vinster det för med sig i form av ökad kundnöjdhet och bättre lönsamhet.
This mapping resulted in a long-term concept designed to drive change and build new structural capital. The goal is to ensure alignment and a shared direction forward. However, setting strict boundaries in an entrepreneurial-driven company like Peab would be counterproductive. As part of our work, we created models that clearly define what is required from the organization, defining areas for recommendations and encouraging personal initiatives. The model is dynamic and will evolve over time as new ideas and methods are tested and evaluated. Its purpose is clear: to maintain the entrepreneurial spirit and fostering motivation among employees.
Utifrån denna kartläggning presenterade vi ett långsiktigt och heltäckande koncept för att driva förändring och bygga upp ett nytt strukturkapital. Allt för att säkerställa samsyn och en gemensam riktning framåt. Men att sätta för snava ramar i en entreprenörsdriven organisation som Peab skulle vara förödande. Som en del i vårt arbete tog vi därför fram modeller som tydligt definierar vad som är kravställt från organisationen, var det finns rekommendationer och inom vilka områden man främjar egna initiativ. Modellen är dynamisk och kommer att förändras på sikt, i takt med att man testat och utvärderat nya idéer och metoder. Modellen har därmed ett tydligt syfte; att behålla entreprenörsandan och drivet hos medarbetarna
Utifrån denna kartläggning presenterade vi ett långsiktigt och heltäckande koncept för att driva förändring och bygga upp ett nytt strukturkapital. Allt för att säkerställa samsyn och en gemensam riktning framåt. Men att sätta för snava ramar i en entreprenörsdriven organisation som Peab skulle vara förödande. Som en del i vårt arbete tog vi därför fram modeller som tydligt definierar vad som är kravställt från organisationen, var det finns rekommendationer och inom vilka områden man främjar egna initiativ. Modellen är dynamisk och kommer att förändras på sikt, i takt med att man testat och utvärderat nya idéer och metoder. Modellen har därmed ett tydligt syfte; att behålla entreprenörsandan och drivet hos medarbetarna
Proud Member of More Alliance