Varumärkesstrategi
Webbutveckling
User Experience
Fotografering
Visuell Identitet
Ända sedan starten 1945 har Swedese varit kända för sin förmåga att kombinera tidlös design, naturliga material och ett noggrant hantverk. För att förtydliga företagets arv och ambitioner tog vi fram en ny varumärkesplattform, där löftet ”vänner för livet” vittnar om den ständiga strävan att skapa möbler som håller för generationer, såväl design- som kvalitetsmässigt.
I samband med varumärkesplattformen uppdaterade vi också den grafiska identiteten för att spegla varumärkets värden och personlighet på ett tydligare sätt än tidigare.
Den nya, responsiva webbplatsen finns två olika lägen beroende på om besökaren är en privatperson eller arkitekt/inredare. Landningssidan utgår från den rörliga toppytan där man kan jobba med aktuella kampanjer eller nyheter.
Färgvärlden är inspirerad av en av Sveriges mest välkända kulör serier från Lessebo med obestrukna och träfria papper som färgade floden i där det tillverkades.
Vid sidan av webbplatsen är Swedeses årliga katalog den främsta kanalen mot kunder, återförsäljare, inredare och arkitekter. För att framhäva företagets historia, hantverket bakom produkterna och personerna som ligger bakom nutida och framtida möbelklassiker producerade vi en katalog där produktbilder varvas med reportage och inspiration.
Nominerad i Svenska Designpriset.