2022-10-07
 — 
6 min read
Featured Image

Få din SEO och SoMe att jobba tillsammans

SEO står för Search Engine Optimization, eller sökmotoroptimering, vilket handlar om att optimera sitt innehåll för att upptäckas genom en sökmotors organiska sökresultat. Krångligt? Kanske lite, men här nedan benar vi ut lite mer kring ämnet SEO, varför det är viktigt och hur SEO och sociala medier kan jobba tillsammans för maximal effekt.

Syftet med SEO handlar kort och gott om att synas och ranka så högt som möjligt i sökresultaten. Med bättre placeringar på exempelvis Google kan man generera mer organisk trafik till sin webbplats. Men det är svårt och tar tid.

Ungefär så här går det till: du söker på en fråga via en sökmotor, vanligtvis Google. Då kommer sökmotorn att sortera ut det mest relevanta resultatet för dig i sitt index. Genom att analysera och jobba med sökord och fraser kan du hjälpa sökmotorerna och visa att just din sida är det mest relevanta resultatet och därmed ranka högst.

Men varför är det här viktigt? Vill du få trafik till din webbplats så behöver du synas på Google. Gör du inte det så finns du i princip inte – simple as that. Dessutom är organisk söktrafik, till skillnad från exempelvis betald annonsering och köpta sökord, gratis. Till sist har du även möjlighet att nå både en bredare och helt ny målgrupp.

Sökbeteendet har dock förändrats med åren och idag är det sällan som vi går direkt till Google och klickar oss in på en länk, utan gör i stället vår research på sociala medier innan. Sociala medier är lite som en ”pre-Googling” för att få en känsla för varumärket och dess produkt eller tjänst. Därför är det viktigt att få sin SEO att samspela med sociala medier. Men hur lyckas man med det? Och kan man jobba med SEO även i sina sociala medier?

Det komplicerade förhållandet
Hjälper din länkning från sociala medier din webbplats att ranka högt på Google? Svaret är både ja och nej. Länkar och länkdelning är en viktig drivkraft för din SEO men det är lite klurigare när det görs via sociala medier.

Länkas din webbplats exempelvis via ett inlägg, kommentarsfält eller story påverkas inte sökresultatet på Google, men det hjälper dig att sprida ditt innehåll och synas på fler ställen. Det kan i sin tur ge dig större chans att synas i sökresultaten.

För att få direkt hjälp är det enbart när du länkar från din profilbeskrivning som webbplatsens innehåll inkluderas i Googles index. Sökmotorn tittar på hur ofta och hur många användare som klickar på din webbplatslänk i profilen.

Google ändrar dock sin algoritm väldigt ofta. Så, det är inte omöjligt att dagens sanningar är passé imorgon. En dag kanske sökmotorn väljer att inkludera all länkning från sociala medier som follow-länkar, det vill säga länkar som är okej enligt Google att ge sidranking. Då är det värt att du har jobbat med det från början.

Content is still king!
Vad fyller du ditt innehåll med? Content är a och o när det kommer till bra sökoptimering, både på din webbplats och på sociala medier. Har du svaren på sökarens frågor och ett relevant innehåll så kommer du långt. Skapar du engagemang kommer algoritmerna hjälpa dig att synas. Vill dina läsare dessutom dela ditt innehåll – då är du i mål.

SEO handlar inte längre om enskilda ord, utan snarare om svars- och frågeintuition. Med andra ord handlar det om att välja ämnen som potentiella kunder söker efter, kunna möta deras behov och förhoppningsvis i ett sista steg konvertera dem till kunder.

Sociala medier är sina egna sökmotorer
Google är den populäraste sökmotorn i världen. 93% börjar sin research på Google och det görs i snitt 103 000 sökningar i sekunden. Men, något som är viktigt att ha i åtanke är att sociala medier faktiskt fungerar som en egen sökmotor. Idag använder sig många av sociala mediers sökfunktion för att leta reda på information om ett företag. Många gånger föredras till och med detta framför Google eftersom det kan finnas mer transparens och uppdaterad information på dessa plattformar. Här kan användaren hitta inspiration från de personer man följer, men också via algoritmer som ger förslag på innehåll baserat på användarens sökbeteende. Det är något som skiljer sig mycket från Google, där användaren får mer raka svar och inte lika inspirerande innehåll. Idag räknas YouTube som en av de största sökmotorerna. Även Twitter, Facebook och Pinterest ligger högt upp med sitt sökanvändande.

Därför kan det vara värt att se över vad användare söker på och inkludera detta i exempelvis dina bildbeskrivningar, tweets, alt-text, hashtags, profilbeskrivning och inte minst i kommentarsfältet.

Jobba med alt-text
Alternativ text är något som ofta glöms bort och framför allt när du publicerar innehåll på sociala medier. En alt-text är en kort text som förklarar vad som syns på bilden. Dess användningsområde är inte enbart bra för sökoptimering och spridning av ditt inlägg, det är dessutom ett verktyg som beskriver din bild för personer med synnedsättning samt om en bild av någon anledning inte kan visas.

Tips när du skriver din alt-text:

  • Börja aldrig din alt-text i stil med ”Fotot föreställer” eller ”Denna bild föreställer.” Google och plattformen du publicerar på vet redan om att det är en bild, börja därför direkt med att beskriva innehållet.
  • Var så specifik du bara kan. En bild som används inom turism med ett destinationsmål i fokus kan förslagsvis skrivas ”Tre kvinnor skrattar och sträcker ut armarna vid Comosjön i Italien” i stället för att skriva ”Tre personer står vid en sjö.”
  • En bra alt-text inkluderar relevanta sökkriterier för din produkt eller tjänst. Det är dessutom alltid en god idé att inkludera ditt varumärke.
  • Försök hålla din beskrivning mellan 100–125 tecken, inklusive mellanslag. Glöm heller inte att sätta punkt efter att du har skrivit din alt-text, annars kan inte plattformen eller sökmotorn läsa av texten.
  • Skärmläsare (ett hjälpmedel som återger text- och bildinnehåll som tal eller punktskrift) kan nu även läsa av emojis i en alt-text. Det här gör att du kan vara kreativ med att uttrycka känslor och betona en text med symboler. Exempelvis 👏 läses upp som ”klappar händer.” Emojis kan på så sätt hjälpa dig att spara in på tecken.

Samspel är nyckeln till succé
Det finns inget som talar för att du enbart ska jobba med SEO eller sociala medier. Det allra bästa är helt enkelt att låta dem samspela med varandra. Du maximerar din räckvidd, hittar olika målgrupper och kan dela ditt content på olika plattformar. Kan du dessutom få andra att dela ditt innehåll på olika sätt så har du kommit långt.

Sammanfattningsvis kan man dra slutsatserna att sociala medier och SEO kompletterar varandra. Det som skiljer strategierna åt är att sociala medier erbjuder människor att upptäcka nytt innehåll och varumärken som ens vänner är intresserade av, medan SEO driver trafik från människor som söker på specifika sökord, fraser eller frågor relaterade till din bransch. Kort och gott: båda behövs.

Författare: Ebba Brink, Copywriter

Vi är alltid på jakt efter modiga uppdragsgivare och talangfulla medarbetare. Hör av dig till Johanna!

Back to top Arrow