Den långsiktiga positioneringen för Forbo Flooring är helt enkelt– sustainable design. Med utgångspunkt från att vara bäst i branschen på hållbarhet i alla aspekter, jobbar Forbo efter FN:s 17 globala mål för att minska påverkan på både klimat och samhälle. I Forbos DNA finns sedan länge en av stöttepelarna i sortimentet- linoleumgolv som till 97% består av naturligt förnybara råvaror. Detta golv förnyas ständigt med nya mönster, design, färger och kollektioner och Starts uppgift, tillsammans med vår systerbyrå Vekst, var att göra en digital kampanj i Norden för världens första CO2-neutrala golvkollektion till arkitekter och fastighetsägare.
Hur kan ett golv vara CO2-neutralt?
Jo, linoleum tillverkas av naturliga råvaror, där huvudingredienserna är linolja som kommer från linfrön, trämjöl som är produktionsavfall från kontrollerade skogsbruk samt jute som är en gröda vars fibrer skapar materialet till membranet som linoleummassan är fäst på. Råvarorna tas direkt ifrån sina naturliga miljöer, precis där de växer och kontinuerligt förnyas, oftast inom loppet av 12 månader. Jute och lin är ettåriga grödor som skördas på samma sätt som till exempel vete. Att utvinna harts är en kontinuerlig process, trämjöl är en restprodukt från träindustrin och kalksten finns tillgänglig i överflöd. Det färdiga Marmoleum-golvet är biologiskt nedbrytbart och när det efter mer än 30 år är slutanvänt kan golvet helt och hållet skrotas utan att det påverkar miljön negativt.
”Bringing outdoors indoors” genom lanseringen av nya kollektionen Marmoleum Marbled
I nya kollektionen Marmoleum Marbled som Forbo utvecklat vill man kombinera hög designgrad och utveckling av linoleum som material med nyheten att man är först med att tillverka ett CO2-neutralt golv. I den digitala kampanjen som gick i Facebook, LinkedIn och Youtube gjorde vi olika vinklingar med två syften. Dels för att driva kännedom och trafik till landningssidor för Världens första CO2-neutrala golv och 5 goda skäl att välja CO2-neutrala golv. Dels för att driva trafik och kännedom till nya kollektionen och dess styrkor, men alltid i kombination med CO2-neutrala budskapet som är centralt i kampanjen.
Resultatet
Resultatet för kampanjen som löpt under vår/försommar 2019 är naturligtvis inte publikt, men vi kan säga att kännedomsmålen och mål för trafik till landningssidorna är uppfyllda med råge. Totalt har vi i målgrupperna arkitekter och fastighetsägare nått över 1 600 000 visningar på Facebook, LinkedIn och Youtube. Över 18 000 har klickat vidare till landningssidorna där man i medeltal stannat över 2 minuter på sidan om världens första CO2 neutrala golv.