Är BeReal nästa Clubhouse eller TikTok?

2023-02-20
 — 
5 min read
Featured Image

Varje år har sin hype inom sociala medier. Vine, Clubhouse, Whisper, Kik, Houseparty. År 2022 blev året som vi gick bort från alla filter och blev lite mer äkta. För det är exakt vad appen BeReal handlar om, att visa upp sin vardag på ett ofiltrerat sätt. Här snackar vi lite mer om plattformen, hur den fungerar och ställer oss frågan om den kommer att överleva?

Vad är BeReal?

I takt med att sociala medier som Facebook och Instagram har blivit mer polerat med filter och det perfekta flödet, så har en ny plattform dykt upp för den mer äkta vardagen. BeReal är nämligen appen där du en gång om dagen visar upp exakt vad du gör för stunden. Eller som grundarna själva beskriver det: your friends for real. Appen skapades redan år 2020 av den franska entreprenören Alexis Barreyat, men det är först år 2022 som den blivit populär och spridit sig globalt, mycket med hjälp av videos på TikTok som använt sig av hashtagen #BeReal samt memes om appen som delats på Twitter. Med över 30 miljoner nedladdningar över hela världen under hösten så har BeReal hamnat på förstaplats i App Store och blivit utsedd till App of the Year.

Hur fungerar BeReal?

En gång om dagen, på olika klockslag, skickar BeReal ut en notis som säger: ⚠️ Time to Be Real. ⚠️ vilket betyder att det är dags att ta dagens bild. Bilden tas direkt i appen med både fram- och bakkameran samtidigt. Det går varken att redigera eller lägga på filter. Du som användare kan endast se bilder som lagts ut samma dag, av personer du är vän med i appen. Du kan dock bara se dina vänners bilder när du själv lagt upp dagens bild, dessförinnan är bilderna suddiga. Självklart kan du även lägga till bildtext och interagera med dina vänner i form av kommentarer och real-emojis, vilket är en bild på dig själv som blir en unik emoji-reaktion.

Vilka använder BeReal?

Det här är helt klart appen som Generation Z har väntat på, en målgrupp som ständigt är på jakt efter autentiskt och äkta content. Precis som TikTok lyckades frälsa Gen Z genom möjligheten att ge dem en inblick i någons riktiga vardag, så är BeReal nästa steg för att bli ännu mer äkta. Begreppet ”Make Instagram Casual Again” myntades i explosionen av TikTok och BeReal är följetången av detta. Framför allt är appen riktad till privatpersoner men allt fler företag börjar dock hitta in till appen, bland annat klädmärket American Eagle som verkligen lyckats med att lära känna Gen Z i sina sociala kanaler.

Kommer BeReal att överleva?

BeReals användare ökar stadigt och är en positiv uppstickare mitt bland alla snygg-filter, felfria flöden och stress kring att visa upp det perfekta livet. Appen känns lite som en blandning av hur Instagram och Snapchat var när det kom – en blandning av story- och inläggsformat. Men, kommer det verkligen hålla i sig när hypen stagnerar? Och trots ökande statistik i antal nedladdningar så är det fortfarande oklart hur många procent av användarna som faktiskt använder appen varje dag.

Som sagt så var både Instagram och Snapchat ganska ofiltrerade medier när de väl kom, där man enbart följde sina närmsta vänner och visade upp vad man gjorde här och nu. Samma sak med TikTok (fd. Musical.ly) vilket startade som ett kul forum för yngre som mimade och dansade till låtar. Men i och med hur dessa plattformar har växt så har användandet också förändrats.

Appar som Clubhouse gick däremot åt andra hållet efter hypen. De behöll sitt ofiltrerade forum, men rann snabbt ut i sanden. Periscope och Vine är liknande exempel som stängde ner på grund av att användandet minskade kraftigt, vilket inte gjorde det lönt att hålla tjänsterna vid liv. Så frågan är, måste sociala medier övergå till polerade, perfekta och genomtänkta flöden för att kunna överleva? Och går det att behålla användandet som det är tänkt när man adderar alternativ för marknadsföring och annonsering för både influencers och varumärken?

Hur får BeReal sina intäkter?

Techjättarna i Silicon Valley uppmärksammade appen och tunga investerare sköt in pengar i bolaget när antalet nedladdningar ökade. BeReal har trots allt inte redovisat några större intäkter och vi frågar oss hur man ändå väljer att gå in med dessa summor i en tid då allt fler riskkapitalister prioriterar lönsamhet? Facebook har tappat användare, likaså Twitter och Snapchat så självklart är man sugen på att ta marknadsdelar. Trots det är appen enbart uppbyggd på en enda funktion som enkelt kan implementeras i vilken annan sociala medieplattform som helst, vilket redan syns på Instagram, TikTok och Snapchat.

Intäktsgenerering är viktigt för att plattformar ska kunna leva vidare, både för influencers och företag. Det är dock höga trösklar för nya appar som slåss mot jättarna. Annonsering kräver ett aktivt användande, så kommer det räcka med en uppdatering om dagen? Det går även emot hela grundidén med BeReal, för hur ska ett ofiltrerat medium kunna acceptera riktad marknadsföring? Och skapas en premiumfunktion eller betalvägg stoppas förmodligen användandet upp helt.

Så, tillbaka till den stora frågan: hur ska BeReal kunna överleva?

Och slåss mot de största sociala nätverken med enbart en enda funktion? Appen är helt i tiden, helt rätt för målgruppen Gen Z som eftersöker genuinitet och äkthet men kommer det att räcka? Och kommer vi bli tillräckligt stimulerade och inspirerade av appens innehåll eller tröttna på att se samma typ av vardagliga bilder varje dag? Är det appen som vi alla har väntat på eller kommer den dö ut likt 2021 års fluga, Clubhouse? Time will tell, det enda vi i dagsläget vet är att appen är 2022 års hype, det är ganska skönt med ett begränsat flöde, unga tror appen kommer bli ännu större 2023 eftersom majoriteten av den yngre generationen är trötta på influencers och att ens vänner har ett lika tråkigt vardagsliv som en själv.

Författare: Ebba Brink, Copywriter

Vi är alltid på jakt efter modiga uppdragsgivare och talangfulla medarbetare. Hör av dig till Johanna!

Back to top Arrow