2022-06-30
 — 
3 min read
Featured Image

Stärk ditt varumärke genom motion branding

Hur låter ett varumärke? Hur känns ett varumärke? Hur rör sig ett varumärke? Motion design är ett kraftfullt verktyg för att synas i det digitala landskapet. Genom att väcka känslor med rörelse kan du stärka relationen mellan ditt varumärke och dina målgrupper. ”Men var ska jag börja?”, kanske du tänker. Låt oss gå igenom grunderna!

Att tillämpa motion design i sin kommunikativa verktygslåda blir mer och mer vanligt. Varumärken har inte längre råd att vara statiska för att synas i det digitala landskapet. I synnerhet inte idag när allt omkring oss rör sig – oavsett om det är på tv, i sociala medier, hemsidor, appar, mejl, presentationer eller på digitala anslagstavlor.

Vad är motion branding?

Motion branding handlar om att ta fram design med rörelser i åtanke och används för att förstärka ett varumärkes personlighet och stil. Det är viktigt att fundera på hur varumärket rör sig; att bara göra en film eller tillföra animerad text i en bild är inte nödvändigtvis varumärkesbyggande. Motion branding handlar om att använda animationer på ett sätt som stärker varumärket, genom att förmedla en känsla eller en berättelse, inte enbart genom att vara visuellt snyggt.

Varför ska man implementera ett motion-tänk i sin visuella identitet?

Många varumärken använder sig av animation för att skapa visuellt snygga enheter. Men utan en strategi kring användandet blir det lätt en engångsupplevelse. På samma sätt som färger, typsnitt och logotyp är grundläggande byggstenar i en visuell identitet så utgör motion ytterligare ett lager av design.

Med rörelser kan vi skapa en berättelse och trigga känslor, det aktiverar och skapar liv till något som annars kan kännas platt och empatilöst. Oavsett om det är en helanimerad film eller hur något rör sig när du scrollar på en hemsida så berättar det något för användaren och skapar en känsla. Det i sin tur ger oss möjligheten att nå målgruppen på en emotionell nivå och förflytta varumärket till deras ”top of mind”.

Mer än bara en animerad logotyp

Det är viktigt att komma ihåg att motion branding inte enbart handlar om en animerad logotyp eller hur animerade filmer ska se ut. Man behöver implementera det i alla delar; från hur text visas och grafiska element rör sig och interagerar med varandra, till hur illustrationer, övergångar och filmklipp eller bilder presenteras. Framför allt är det viktigt att ställa sig frågan: vad är det vi vill berätta, och hur kan motion design stötta oss i att göra det?

Användningen av motion design är såklart inte det enda sättet att stärka varumärket och komma närmare målgruppen, men det blir allt vanligare, och är en viktig aspekt för att hålla sig aktuell i det digitala landskapet.

Behöver ni hjälp att uppdatera er visuella identitet, eller önskar ni implementera motion branding i era befintliga riktlinjer? Hör av er så hjälper vi gärna till!

Vi är alltid på jakt efter modiga uppdragsgivare och talangfulla medarbetare. Hör av dig till Johanna!

Back to top Arrow