5 tips på hur du skriver bättre texter i sociala medier

2019-10-16
 — 
5 min read
Featured Image

Att skriva för sociala medier kan vara utmanande. Med ständigt föränderliga algoritmer och nya trender som dyker upp är det inte alltid så lätt att hänga med i utvecklingen. Därför har vi listat fem handfasta tips på hur du kan vässa dina texter för att höja engagemanget och öka konverteringen i dina sociala kanaler.

1. Anpassa texten till målgrupp och kanal

Det här tipset är på något sätt inte unikt för sociala medier, man bör naturligtvis alltid anpassa sin text utefter målgruppen man talar till. Men då sociala medier är precis som det låter – socialt – bör sättet du interagerar med dina följare och din målgrupp reflektera att du förstår deras verklighet. Anpassa därför alltid din tonalitet och ditt ordval till det som är gängse för såväl kanalen du skriver på som målgruppen du talar till.

I många fall kan det innebära att du behöver formulera samma budskap på olika sätt beroende på om du skriver på t.ex. Facebook eller LinkedIn, eftersom kanalerna har olika målgrupper och olika innehållsmässiga förväntningar på sig. På Facebook kan du exempelvis ha en mer informell och ledig ton, då din målgrupp är bredare än vad den är på t.ex. LinkedIn, som är mer affärsorienterad och professionell. På Twitter kan du behöva trimma ner din text till en slagkraftig mening och nyttja hashtags för att stärka ditt budskap, och på Instagram kanske det räcker med en caption som svarar upp till bilden du publicerar.

2. Tala med en aktiv röst

Dina texter ska, i den bästa av världar, skapa engagemang och väcka intresse. Genom att använda aktiva verb istället för passiva blir språket mer levande och spänstigt, samtidigt som du undviker massa onödiga ord i meningarna. När du använder en aktiv röst tilltalar du även mottagaren direkt, och det blir således lättare för hen att föreställa sig själv skrida till handling på ett eller annat sätt. Och det är ju positivt eftersom det ofta är just det vi vill att vår målgrupp ska göra!

Så, vad är skillnaden mellan den aktiva och den passiva rösten? Skillnaden ligger i huruvida subjektet i meningen utför handlingen eller om någon eller någonting annat utför handlingen på subjektet. Här är ett exempel:

Aktiv röst:
Ladda ner den senaste versionen av vår app nu!

Passiv röst:
Den senaste versionen av vår app kan laddas ner nu!

Genom att använda en aktiv röst blir ditt budskap kortare, mer koncist och automatiskt mer uppmanande. Använd därför en aktiv röst när du vill uppmana din målgrupp att ta nästa steg.

3. Håll dina texter korta men relevanta

Folk bombarderas dagligen med erbjudanden och reklam – och deras sociala medieflöden är inte annorlunda. För att fånga människors uppmärksamhet bör dina texter vara korta och koncisa, samtidigt som de erbjuder relevant information. Om en mening eller ett ord inte bidrar med något nytt till ditt budskap bör det förbli oskrivet. Som resultat blir din text tydligare, rakare och tar mindre tid att läsa, samtidigt som den levererar huvudbudskapet snabbare.

Folk bombarderas dagligen med erbjudanden och reklam – och deras sociala medieflöden är inte annorlunda. För att fånga människors uppmärksamhet bör dina texter vara korta och koncisa, samtidigt som de erbjuder relevant information. Om en mening eller ett ord inte bidrar med något nytt till ditt budskap bör det förbli oskrivet. Som resultat blir din text tydligare, rakare och tar mindre tid att läsa, samtidigt som den levererar huvudbudskapet snabbare.

Visste du att …
… inlägg med färre än 250 tecken (inklusive mellanrum), exklusive länkar genererar 60% mer likes, kommentarer och delningar på Facebook än inlägg med mer än 250 tecken.

4. Lyft fördelarna snarare än funktionerna

När du skriver en text om en produkt, tjänst eller någonting annat du försöker marknadsföra är det oftast bättre att prata om fördelarna med produkten eller tjänsten, snarare än de faktiska, praktiska funktionerna. Det vill säga: Hur kommer den här produkten att underlätta mitt liv? Vad blir slutresultatet om jag väljer att köpa just den här gräsklipparen?

Genom att lyfta fördelarna blir det lättare att måla upp en tydlig bild över hur mottagarens liv kommer underlättas om de köper din produkt. För att återgå till gräsklipparen som exempel: De allra flesta köper inte en gräsklippare på grund av dess vassa skärblad, de köper en för att man får en ren och nyklippt gräsmatta som resultat.

5. Ha alltid en tydlig Call to action

En Call to action, eller CTA, är den slutgiltiga uppmaningen i din text som upplyser mottagaren om vad den behöver göra för att ta nästa steg. Oavsett om du vill att folk ska besöka din hemsida, prenumerera på ditt nyhetsbrev, kommentera på ditt inlägg eller skicka in ett tävlingsbidrag, så kommer de inte göra det om du inte explicit uppmanar dem till att göra det.

På Facebook och LinkedIn finns förbestämda CTA-knappar som du kan addera till din annons. Det finns för närvarande ett brett urval knappar som uppmanar till olika saker, från ”Läs mer” till ”Köp nu”. Se till att alltid inkludera en CTA-knapp som överensstämmer med den handling du vill att mottagaren ska ta. Exempelvis hade du inte velat ha en ”Se mer”-knapp i en annons där texten uppmanar mottagaren att ladda ner din app.

Vill du veta mer?

Vill du lära dig mer om hur du kan skriva bättre i sociala medier, eller kanske stärka ditt varumärke på den digitala spelplanen?

Tillbaka till nyhetssidan

Vi är alltid på jakt efter modiga uppdragsgivare och talangfulla medarbetare. Hör av dig till Johanna!

Back to top Arrow