Författare av artikeln: Niclas Hermansson, kundansvarig strateg

 

1. Skapa de digitala marknadsföringsmålen utifrån affärsmålen

Dagens marknadsföring kan bygga affären och bidra på riktigt. Fundera på om ni i digitala kanaler vill öka antalet leads, driva trafik eller skapa lojalitet. Sedan skapas målbilder utifrån det, som alla kan ta till sig och förstå (undvik alltför tekniska begrepp). Här är det bra om företagets marknads- och säljfunktion samarbetar och sätter gemensamma mål. Viktigt är att marknad/säljchef i ledningsgruppen skapar förståelse för detta samarbete och det gemensamma angreppet.

 

2. Tänk UBR istället för USP

Att tänka USP, ”unique selling proposition”, hör till gårdagen. Det blir för mycket inåt-utåt-tänk. USP fokuserar ofta på en teknisk differentiering och hamnar för långt ifrån en mer allmän fokusering på en lösning. Företag måste bli bättre på att fokusera mer på problemlösande istället för att trycka ut information om den egna tekniska förträffligheten. Genom att istället tänka UBR, ”unique buying reason”, riktar man blicken utifrån och in. Från kundens perspektiv. Vilka utmaningar har mina kunder generellt? Hur kan min produkt eller tjänst hjälpa till med att lösa dessa utmaningar?

 

3. Skapa tydliga Personas

Redan när jag arbetade som reporter på TV4Sporten i Stockholm under 90-talet hade vi en ”bild” av vår genomsnittliga tittare på varje medarbetares redaktionsvägg. Vi hade enats om den generella tittaren, låt oss kalla den ”Klas”. Klas beskrevs med en bild och en sammanfattande text om vem han var och varför han föredrog TV4 framför andra kanaler. Med hjälp av denna information blev det enklare att skapa inslag och intervjuer – man fick en tydligare riktning att arbeta utifrån som reporter. På samma sätt kan man arbeta med sin marknadsföring. Har man en tydlig bild av mottagaren är det enklare att skapa relevant och värdefull kommunikation.  

 

4. Skapa innehåll utifrån Personas och var de är i kundresan

Som ett tillägg till tips tre ovan är det viktigt att, förutom ha en bild av sin mottagare, även anpassa innehållet efter var denne är i sin kundresa. På så sätt blir ju innehållet mer skräddarsytt för att nå effekt. Att som företag skapa kund- och köpresor är en viktig del av att sätta sin kund i centrum. Inte bara blir innehållet mer skräddarsytt, utan även CTA:s (call to actions) blir mer relevanta och genererar mer trafik.

 

5. Skapa innehåll som inte bara handlar om dina produkter och tjänster

Hänger ihop med tips två ovan. Kunder och prospects har ju inte bara era produkter och tjänster i tanken. Generellt har de andra funderingar och utmaningar, där er produkt eller tjänst kan vara lösningen eller en del av den. Därför är det viktigt att skapa innehåll som handlar om era mottagares vardag. Exempelvis, om man säljer cyklar så kan det vara av intresse att skapa intressant innehåll som handlar om bra och effektiva sätt att pendla till arbetet.

 

Vill du veta mer?

Vill du lära dig mer om digital marknadsföring, eller kanske hur du kan stärka ditt varumärke på den digitala spelplanen? Kontakta oss, så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig.