Kommer den nya AI-tekniken förändra mänsklig kreativitet?
När kameran introducerades år 1839 vändes bildvärlden uppochner och synen på konst förändrades helt. Nu, år 2022, står vi återigen inför en revolutionerande förändring när utvecklingen av AI (Artificiell Intelligens) har nått nya höjder med AI-genererade bilder. Men, vad blir egentligen konsekvenserna av dessa verktyg? Hur kommer det förändra vårt sätt att arbeta? Är till och med yrken som grafisk designer, fotograf och konstnär hotade?
Tekniken utvecklas snabbt, så det gäller att hänga med och hålla sig uppdaterad. Här har vi sammanställt de fem viktigaste delarna från vårt senaste webinar med Simon Alverman, Art Director och Designer, som handlade om just AI-genererad design och konst. Fyller du även i dina uppgifter längst ner så kan du se hela webinaret.
1: AI-generade bilder har kommit för att stanna
Trots att det finns många frågor och farhågor kring AI-genererade bilder så är det trots allt en teknik som kommer med väldigt många möjligheter. På samma sätt som vi inte kunde förutse att vi skulle använda oss av snabba sökmotorer när de allra första internet-modemen kom ut, så kändes det bara för något år sedan omöjligt att få fram en verklighetstrogen bild ur en textbeskrivning – som idag blivit verklighet.
Även om vi redan idag är imponerade av de bilder som tas fram med hjälp av en AI så befinner sig tekniken precis i startgropen. Och en av få saker vi kan vara helt säkra på är att framtiden inom AI kommer fortsätta att imponera och utvecklas snabbar än vi tror. Stora aktörer investerar i tekniken och riskkapitalen kommer öka inom kategorin det närmsta året. Men de största affärsmöjligheterna och modellerna är ännu inte upptäckta – vilka case kommer leda till mest värdeutveckling? Vår rekommendation är helt enkelt att hålla sig uppdaterad!
2: Verktygen att ha koll på
Miljontals användare skapar AI-genererade bilder varje dag. Tjänsterna som togs upp i webinaret var Midjourney och DALLE-E 2 som tillhör de populäraste verktygen. Men vi berörde även Stable Diffusion och Google Imagen. Tjänsterna kan användas på olika sätt och i DALL-E 2 kan man exempelvis använda in- och outpainting för att redigera bilder samt förstora och utveckla dem.
3: Hur det fungerar att skapa en AI-genererad bild
AI-genererade bilder skapas genom så kallade prompts (textbeskrivningar) som du skriver in i verktyget. En prompt består av minst två delar: innehåll och modifierare.
Innehållet beskriver motivet som du vill att AI:n ska skapa, till exempel cat, house eller flower. Modifieraren driver de visuella egenskaperna, till exempel wood, blue eller in the style of an oil painting. Exempel på prompt för bilderna som användes i webinaret och i huvudbilden i det här inlägget var: Flowing liquid and splashed pigment, navy blue, light pink, flowers
4: Vem äger rättigheterna till en AI-generad bild?
Än så länge är det lite knepigt kring vad som gäller när AI-tjänsterna inspirerats av upphovsrättsskyddade verk – utan tillåtelse. Personer vars stilar imiteras i programmet, till exempel om du tar fram en bild som ska efterlikna någon känd konstnärs stil, har med andra ord ingen möjlighet att välja om de vill vara med eller inte. Detta eftersom en AI inte kan glömma när den väl har lärt sig något.
I dagsläget får man använda bilderna i kommersiellt syfte, men det är oklart ifall man kan skydda dem eller förhindra att andra använder exakt samma bild. Vill du veta mer om den snåriga juridiken kring AI-bilder? Hör gärna av dig till oss, så förmedlar vi vidare till våra kompisar på MAQS Advokatbyrå.
5: Hur vi på Start Communication använder oss av tekniken idag
Idag använder vi oss av både Midjurney och DALL-E 2. Specifika områden där vi använder oss av tekniken är bland annat:
- Konceptutveckling.
- Skapa abstrakta bilder utifrån färgerna i vår grafiska identitet. Dessa använder vi bland annat i presentationer och på sociala medier.
- Få nya infallsvinklar på idéer.
- Skapa högkvalitativa skissbilder.
Sugen att titta på webinaret i efterhand? Inga problem, fyll i dina uppgifter nedan så får du en länk till inspelningen.
Skulle det dyka upp några frågor eller tankar i efterhand så är du välkommen att höra av dig till Vera på vera.karlsson@startcommunication.com eller till Simon på simon.alverman@startcommunication.com